CONCLUSIONS

Vaig començar aquest treball partint de dues preguntes:

Els comerciants utilitzen el llenguatge no verbal com a una estratègia de venda dels seus productes i aquest fet ens condiciona en la compra? Però...

“Com utilitzen la comunicació no verbal?"
“Com reaccionem nosaltres a aquesta influència?”

que, finalment, puc contestar.

És evident que existeix una relació clara entre el llenguatge no verbal dels comerciants i la capacitat de vendre'ns els seus productes, la qual cosa ens influeix en la nostra decisió de comprar.

Si el comerciant utilitza un llenguatge no verbal que acompanyi perfectament el seu llenguatge verbal, utilitzant estratègies prèviament definides, la seva capacitat de persuasió cap el client serà molt més efectiva.  


Un cop corroborada la primera hipòtesi, argumentada a través del desenvolupament del meu treball de recerca, volia conèixer: COM utilitzen la comunicació no verbal i COM reaccionem nosaltres a aquesta influència.


Primerament, per conèixer a fons les estratègies de la comunicació no verbal en el marketing, em vaig basar en l’anàlisi d’anuncis i en entrevistes als publicistes, Eloi Muñoz i Carles Alós.

Prenent com a punt de partida que no tot val en el marketing (ja que tenen restriccions que controlen institucions com “Autocontrol” o “PAOS”), entra la perícia de les marques per aconseguir resultats sense incomplir les normes. I és aquí on trobem les seves estratègies.

La comunicació no verbal als anuncis està molt present mitjançant la PARALINGÜÍSTICA: abunda l’ús de música per harmonitzar l’anunci, l’ús d’un to ascendent per mostrat convicció i, sobretot, poques pauses i velocitat per aconseguir ritme.
La CINÈSIA no acostuma a coincidir en la majoria d'spots publicitaris. Però un punt comú de tots els anuncis és l’abundància de gestos per poder transmetre el que amb el llenguatge es queda curt. I un factor també molt important és que intenten no fer referència a diferents cultures per no reduir el nombre de futurs compradors.
I finalment, és evident la comunicació no verbal en els anuncis mitjançant la PROXÈMIA. Segons la distància i l’espai entre els protagonistes de l’spot es pot deduir el públic a qui va dirigit el producte o servei. Quan s’utilitzen les zones íntimes i/o personals, l’anunci mostra sensualitat i desig, propi de productes com colònia, alcohol, etc... i el públic a qui anirien dirigits seria jove. En canvi, quan s’utilitzen les zones socials i/o públiques (aquestes últimes amb menys freqüència), els productes van dirigits a un públic més ampli.

En conclusió, podem dir que aquest tipus de comunicació (el llenguatge no verbal) ens afecta directament en la decisió de comprar o no el producte del comerciant.


Quina és la nostra reacció a totes aquestes estratègies? Per conèixer a fons el mode en que viu el marketing la societat, vaig realitzar una enquesta virtual i vaig analitzar les respostes de les entrevistes als psicòlegs: Ana Carmona, Carles Casals i Montse Díaz.

No podríem evitar la influència del llenguatge no verbal en el marketing, però sí minimitzar-la, sent conscients de que ens estan creant una necessitat.
Segons el nivell d’atenció, de l’interès i del coneixement som MÉS o MENYS conscients del que ens intenten transmetre els publicistes, de manera menys visible, mitjançant la comunicació no verbal. En referència a aquest fet, puc dir que el 26% no analitza mai el contingut dels spots publicitaris i un 50% només ho fa a vegades.
Finalment, puc concloure la recerca dient que som nosaltres qui hauríem de donar més importància a allò que el marketing ens aporta i, d’aquesta forma, reduir la influència que els publicistes tenen en nosaltres.


Ara puc concloure que...

Utilitzen aspectes de la comunicació no verbal que transmeten més que el llenguatge per arribar més al comprador.
I nosaltres hauríem de donar-li la importància que realment tenen els anuncis per poder reduir aquesta influència.



El meu treball ha finalitzat i, després de tota la recerca que he fet al llarg del curs, puc dir que estic satisfeta del resultat. M’he esforçat i he assolit tots els objectius que em vaig marcar a l'inici d’aquest treball de recerca.

Aquest treball m'ha ajudat a aprendre moltes coses sobre la comunicació no verbal en el marketing i, també, sobre el procés de desenvolupament d'un treball de recerca que, per a mi, ha estat una tasca molt apassionant.

La realització ha estat constant i això ha donat pas a aquest resultat.

No hay comentarios:

Publicar un comentario